CZ SK

agromachinery

zemědělský portál

Zpět

Powershift převodovky ZF

Přidáno: 12. 11. 2014 22:51:59 Počet shlédnutí: 1797

12 Listopad 2014

Na konci října pozval německý výrobce technologií pohonů zemědělských i dalších strojů ZF do svého závodu v Passau mezinárodní novináře na testování techniky vybavené řešeními ZF. Právě v tomto městě se konstruují a vyrábějí nápravy a převodovky pro zemědělské stroje, jejichž montáž je zajištěna ještě ve městech Steyr a Staňkov. Takže možná, že to ani netušíte, ale váš zahraniční traktor využívá nápravu vyrobenou v České republice.

Powershift převodovky ZF

 

 

 

Pro novináře bylo připraveno šestnáct traktorů, dvě sklízecí mlátičky (koncem října již jen v pasivní ukázce) a kolový nakladač. Všechny vybaveny převodovkou nebo nápravou od ZF, jako například Claas Xerion 4000 a ATM Terrion 7000 vybavené plynulou převodovkou ECCOM 5.0 určenou pro traktory s výkony až 650 koní. Připraveny byly ale traktory s výkony od 80 do 420 koní známých výrobců, jako jsou John Deere, Fendt, Deutz-Fahr nebo Lindner.

ZF je jediný výrobce hnacích ústrojí zemědělských strojů, který nabízí všechny technologie převodovek od synchronizovaných až po plynulé. S novou modulární převodovkou podporuje výrobce zemědělských vozidel ve vývoji traktorů s ovládacím konceptem nezávislým na požadované technologii převodovky,

Nová stavebnicová převodovka je založena na jednotném systému zadní nápravy TRA pro všechny modelové série. Při tomto způsobu jsou všechna mechanická spojení, jako například zadní odpružení kabiny, příruby zadních kol, vývodový hřídel, instalované mezery pro vnější okruhy hydrauliky, zadní závěsy, přípojné body tříbodových závěsů a mechanické spojení s převodovkou zpracovány stejně na převodovce řazené pod zatížením i na bezstupňové převodovce.

Obě převodovky jsou vyráběny nezávislou konstrukcí se stejnou délkou a mechanickým připojením k motoru. Instalační prostor pro převodovku je standardizován, což zjednodušilo konstrukci instalovaných součástek, jako je například připojení čelního nakladače, přední odpružení kabiny a uchycení palivové nádrže. Pohon přední nápravy je integrován do převodovky ve stejném místě, což umožňuje zvolit příhodnou variantu řízení.

Na nové powershiftové převodovce generace TERRAPOWER jsou všechna mechanická spojení s kabinou volitelně nahrazena elektrickými. Výrobce vozidla tak má možnost začlenit ovládání obou variant převodovek ergonomicky na stejná místa. Standardizace mezi oběma druhy převodovek umožní snížit množství cenových variant při vývoji nových modelů zemědělské techniky.

V souladu s účinností pohonů, hlavně při práci v dopravě, rostou požadavky uživatelů i výrobců na rozložení převodových stupňů, přenos točivého momentu a snížení hluku obou variant převodovek, hlavně v souladu se splněním emisní normy Tier 4.

Kombinací automatického řazení pod zatížením a odolnosti synchronizovaných převodovek je powershiftová převodovka nejvhodnější vybavením pro všechny pracovní situace. Uživatel získává výhody z nízkých provozních nákladů dosažených vynikající účinností.

Budoucí převodovky se šesti stupni řazenými pod zatížením budou dostupné na sérii TPT 16 až TPT 20  a TPT 25/32, které budou schopny přenášet výkon v rozmezí 140 až 320 koní. V nabídce zůstávají série malých převodovek s ověřeným čtyřnásobným powershiftem TPT 11 a TPT 14.

Zákazníci si mohou vybrat mezi cenově příznivou standardní verzí s manuálně řazenými stupni nebo kompletně automatickým powershiftem s volitelným elektrohydraulickým automatickým řazením IRS. Kromě toho je možné integrovat do řídicího systému pomocí sběrnice CAN bus automatické funkce a zajistit tak plně elektronické ovládání s diagnostikou. Reverzace pod zatížením patří k široké řadě volitelných možností činící sérii TERRAPOWER mnohem přizpůsobivější středním a vyšším výkonovým kategoriím.

Vzhledem k vysoké účinnosti, vysokému komfortu obsluhy a příznivé ceně jsou převodovky s řazením pod zatížením stále nejdůležitějšími v sektoru výroby traktorů. I v tomto segmentu posunula hranice svojí série T-7000. S novou generací TERRAPOWER se posunulo výkonové spektrum a funkčnost.

S celkem osmi modely nové série TPT pokrývá výkonovou řadu od 65 do 320 koní. Na modelech TPT 16 až TPT 32 se zvýšil počet stupňů řazených pod zatížením ze čtyř na šest, a tak nabízí o 33 procent větší pokrytí v příslušném rozsahu. Jemnější odstupňování nastavuje nová měřítka, která nabízejí nejlepší hodnotu v této třídě. V kombinaci s pěti optimálně rozmístěnými synchronizovanými rozsahy je tak dostupných třicet převodových stupňů vpřed i vzad. Volitelná možnost plazivých rychlostí navíc nabízí 24 stupňů vpřed a dvanáct vzad. Rozsahy jsou srovnány podle typických pracovních nasazení traktoru, takže pro každou práci lze najít optimální rozsah a v něm se pohybovat pomocí powershiftových převodových stupňů.

Díky vysokému konečnému převodu lze při transportu po dosažení maximální pojezdové rychlosti pracovat se sníženými otáčkami motoru. Například 40kilometrové rychlosti lze dosáhnout při 1200 otáčkách za minutu, 50kilometroé při 1500 otáčkách za minutu. A lze nabídnout i maximální pojezdovou rychlost 60 km/h, kdy motor přede při 1800 otáčkách za minutu. Díky tomu se uspoří další palivo a sníží se hlučnost. Díky systému IRS (inteligentní řazení rozsahu), který je volitelnou možností, lze rychle a komfortně měnit pět synchronizovaných rozsahů.

Na malých modelech TPT 09 až TPT 14 je kombinován čtyřstupňový powershift s polními a silničními rozsahy a také se čtyřcestnými synchronizovanými sekcemi, které mohou být automatizovány. Stavebnicová struktura umožňuje optimální konfiguraci odpovídající požadavkům zákazníka. Kromě toho ZF nabízí kompletní elektronické ovládání. Pohon traktoru tak může být nastaven optimálně podle potřeb zákazníků díky doplňkovým funkcím softwaru.

Zlatým hřebem je systém zadní nápravy TRA, který je rovněž použit na plynulých převodovkách TERRAMATIC. Ve standardu náprava nabízí vývodový hřídel s plynulým rozběhem a integrované brzdy, pro které je volitelně nabízeno elektrohydraulické ovládání. Vícelamelové brzdy jsou konstruovány pro ovládání pomocí parkovací brzdy. Uzavřená mazací lázeň zajistí minimální ztráty, optimální jízdní výkonnost a snižuje spotřebu paliva.

Prvním modelem z nové řady TERRAPOWER, který již je v sériové výrobě, jeTPT 11. Tímto typem ZF staví základní kámen rozvoje stavebnicové konstrukce v nejrozšířenější kategorii traktorů s výkony od 85 do 115 koní.

Aby splnila svou roli jako převodovka pro klasický traktor s všestranným využitím, byla podstatně modernizována. Získala vyšší odolnost s rychlejší odezvou a konvenčním čtyřstupňovým řazením pod zatížením, které je zajištěno ovládáním pomocí proporcionálních ventilů, hladší reverzaci pod zatížením a zapínání vývodového hřídele, který se spouští bez rázů a trhání a rozbíhá se v závislosti na zatížení.

Stroje vybavené převodovkou TPT 11 nabízejí řidiči 32 stupňů vpřed i vzad a čtyři rychlosti vývodového hřídele. Rozdělení do 16 stupňů pro práci na poli a dalších šestnácti pro jízdu po silnici dává perfektní odstupňování převodových stupňů pro každý typ nasazení. Odstupňování společně s možností přizpůsobení vybraného rozsahu se čtyřnásobným řazením pod zatížením zajistí, že je každá práce vykonána při optimální pojezdové rychlosti. Vysoké překrytí pro nízkou spotřebu paliva je přímým výsledkem moderní technologie.

Volitelní vybavení technologií IRS umožňuje nahrazení manuálního mechanického řazení čtyř rychlostních rozsahů elektrohydraulickým řazením. Tato volba dělá z převodovky TPT 11 komfortnější, rychlejší a bezpečnější ústrojí. Výběr příslušného převodového stupně je snadný bez možnosti chyby obsluhy a v případě požadavku může být v rámci rozsahu zajištěn i automaticky. Absence mechanických prvků snižuje přenášení hlučnosti do kabiny, čímž se zvyšuje komfort obsluhy.

Převodovka TPT 11 získala mnohem vyšší účinnost přenosu energie díky integrovanému čerpadlu. To umožňuje pohánět buď axiální pístové čerpadlo nebo současně tandemové čerpadlo s minimem ztrát. Pro všechny práce tak je k dispozici dostatek hydraulického výkonu.

Na převodkách TPT 11 najdeme všechny komfortní prvky jako na větších sourozencích.Comfort Shift, Intelligent Power Shift a Speed Matching jsou dostupné na přání, stejně jako možnost pohonu vývodového hřídele v závislosti na pojezdu.

Dalším unikátním rysem nové převodovky TPT 11 je řadová konstrukce, kdy jsou vstupní hřídel a střed zadní nápravy umístěny ve stejné výšce. Díky tomu je možné vyrábět vozidla s nižším těžištěm a snížit celkovou hmotnost. Další důležitou výhodou, kterou TPT 11 nabízí pro konstrukci kompaktních univerzálních traktorů.

Speciálním řešením převodovek ovládání proporcionálními ventily. S tímto novým hydraulickým řízením má každý zapínací prvek vlastní proporcionální ventil. Znamená to, že tlak pro každou jednotlivou spojku lze ovládat samostatně. Proto je chování powershiftu nezávislé na teplotě a zatížení převodovky. Další výhodou je integrovaná ochrana proti přetížení a zvýšená kapacita přenosu výkonu spojkami, které tak umožní vyšší rychlost při jízdě vzad. Nové ovládání může být snadno přizpůsobeno většině požadavků.

Díky elektronickému ovládání v závislosti na zatížení systémem load sensing na rozdíl od otevřené hydrauliky lze práci s vývodovým hřídelem přizpůsobit aktuální situaci podle zatížení. Předchází se tak rázům převodovky a zlepší se rozběh vývodového hřídele. Navíc se vyhneme přetížení a snížíme riziko poškození.

 

 

 

 

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info